سمعک را چه کسی ساخت ؟

سمعک یا همان تقويت كننده صوتی را چه كسى ساخت؟

شايد وقتى با سمعك كار مى كنيد يا آن را براى كسى تجويز و تنظيم مى كنيد و يا آن را براى كسى توضيح مى دهيد، به اين جمله فكر مى كنيد و يا حرف تان را با اين جمله شروع مى كنيد: سمعك يك تقويت كننده است.

ولى چه كسى تقويت كننده را براى اولين بار ساخت؟

< زمانى در اروپا، گراهام بل به دنبال راهى براى كشف سمعك (البته براى همسرش) بود ولى موفق نشد و تلفن را اختراع كرد (و بدين ترتيب نتوانست مهر ناستودنى اش را به همسرش نشان دهد).

تمامى فيزيكدانان اروپايى هم عصر گراهام بل به “جريان متناوب (AC)” اعتقاد داشتند و دنبال “جريان مستقيم (DC)” نبودند و فقط يك نفر به دنبال جريان مستقيم بود كه تمامى دانشمندان اروپايى او را نقد و حتى مسخره مى كردند.

او دانشمندى بود زاده ى فقر ولى باهوش و سرسخت!

او فكر كرد كه سيگنال گفتارى كه گراهام بل از يك فاصله ى دور و از طريق سيم به جاى ديگر مى فرستد را مى تواند تقويت كند. مشكلى كه تلفن گراهام بل داشت اين بود كه سيگنال در آن تقويت نمى شد و در اثر مقاومت مدارها ميمرد. سيگنالى كه در طول راه ارسالى اش بميرد، انتقال آن (آنهم با هزار مكافات آن زمان) به چه دردى مى خورد!

آرى، اين دانشمند سرسخت كه متفاوت فكر مى كرد (و البته ديگران بر نحوه ى انديشيدن او ايراد مى گرفتند) توانست تقويت كننده اى را با ابزار آلات آن زمان (يعنى با كربن) بسازد.

او اينطور مى انديشيد:
اگر ما جريان متناوبى (همچون سيگنالى گفتارى مخابره شده از راه دورى) داشته باشيم، مى توان با استفاده از يك جريان مستقيمى (كه از سوى منبع تغذيه، به زبان امروزى از باترى تامين مى شود) تقويتش كرد. چگونه؟

كافى است در طول خط، جريان مستقيمى اعمال شود و قدرت آن جريان را در طول خط تغيير داد. حالا چگونه مى توان جريان را ضعيف و قوى كرد (يعنى تغيير داد)؟ با تغيير مقاومت مدار!

اگر مقاومت را تغيير دهيم، جريان را تغيير مى دهيم و اين تغيبر جريان مستقيم مى تواند متناسب با جريان متناوب رخ دهد.

او براى تغيير مقاومت، و به تبع تغيير جريان، از كربن استفاده كرد و توانست انتقال دهنده ى قوى در سال ١٨٧٧ ميلادى بسازد كه مفهوم آن تا يكصد سال پس از آن سال (دهه ى ١٩٨٠ ميلادى) همچنان در صنعت تلفن يكه تاز بى رقيب باشد، تا زمانى كه نسل ديجيتال پديد آمد و آن به تاريخ پيوست، همچون مخترع متفاوت انديش خودش!

جالب است بدانيد كه اين دانشمند متفاوت انديش خودش كم شنوايى داشت و اعتقاد داشت كه تلفن گراهام ضعيف است! شايد چون خوب نمى شنيد، اين ضعف اختراع گراهام برايش بيشتر نمود مى يافت، شايد!

او تقويت كننده را اختراع كرد ولى بهره اى از آن براى كم شنوايى خودش نبرد!

گاهى اوقات فكر مى كنم كه آيا تاريخ باز هم مى تواند چنين افرادى را پديد آورد؟!!!

و جالب اينكه در هيچ كتاب سمعكى، از او ياد نشده است!

او اديسون نام داشت، زاده ى فقر، ولى سخت كوش و متفاوت انديش ولى كاشف تقويت كننده

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.