آنچه والدین و مربیان نوزادان و کودکان کم شنوا باید بدانند۳۲

آنچه والدین و مربیان نوزادان و کودکان کم شنوا باید بدانند۳۲

* این را بدان که:
 در گفتارت با افراد شنوا، گاهی یکی دو کلمه را جا می‌اندازی و به‌جای آن از اشاره استفاده می‌کنی. اما برای من نمی‌توانی این کار را انجام دهی؛ چون هرکدام از کلمات، برای من مانند کلید است و گم‌کردن کلید یعنی بازنشدن قفل ارتباط.

* این را بدان که:
 وقتی به چیزی علاقه نشان می‌دهم، تا جایی که حوصله‌ام اجازه می‌دهد، درمورد آن صحبت کن. مثلاً اگر پروانه‌ای را دیدم و به‌دنبال آن دویدم، از فرصت استفاده کن و برایم دربارۀ پرواز، بال، رنگ، کرم ابریشم و… حرف بزن.

* این را بدان که:
 حافظۀ شنوایی من به تقویت فراوان نیاز دارد.
پس: «تا می‌توانی در یادآوری اسامی، اشیا، صداها، سرودها، دستورات، اَشکال، اعداد، حروف و… همت کن.»

* این را بدان که:
 برای پیشرفت مهارت‌های اجتماعی و برقراری ارتباط با اجتماع، لازم است به رادیو و تلویزیون و دریافت مفاهیم از آن‌ها علاقه‌مند شوم. در این مورد، آموزش لغاتی مثل رادیو، گوینده، روشن، خاموش، باتری، صدای بلند، صدای آهسته، دقت، گوش‌دادن، آنتن، سیاه و سفید، رنگی، برفک، کانال و تصویر ضروری است.
تا حد ممکن سعی کن که مرا به دیدن برنامه‌های کودکان علاقه‌مند کنی و درمورد مفاهیمی که متوجه نمی‌شوم، با حوصله توضیح بدهی. برای افزایش قدرت لب‌خوانی من نیز تا حد ممکن تلاش کن تا بتوانم حداقل فیلم‌های فارسی را بفهمم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *