انتشار اسنادی مهم به مناسبت روز جهانی ناشنوایان

انتشار اسنادی مهم به مناسبت روز جهانی ناشنوایان
دوم تا هشتم مهرماه هر سال به عنوان هفتة جهاني ناشنوايان نامگذاري شده است. اين هفته همزمان با روزهاي آخر ماه سپتامبر گراميداشت سالروز درگذشت دكتر« شراير» است. وي، نخستين رئيس ناشنواي فدراسيون جهاني ناشنوايان و دانشگاه گالوت بود. در سال 1380ش.، شوراي فرهنگ عمومي با پيشنهاد روز 8م مهرماه به عنوان روز جهاني ناشنوايان در ايران موافقت كرد و از آن سال تاكنون اين مراسم در ايران نيز برگزار مي‌شود. هدف از اين نام‌گذاري، افزايش فرهنگ ارتباط با ناشنوايان، دانسته‌هايي از زبان اشاره، آگاهي دولتمردان و مسئولان و نيز عموم مردم از دستاوردهاي اين قشر و مشكلاتي است كه جامعة ناشنوايان با آن‌ها روبه‌رو هستند.

آغازگر و پيشگام تعليم و تربيت كودكان ناشنوا در ايران، زنده ياد جبار عسگرزاده (باغچه‌بان) بود. باغچه‏ بان در سال 1298ش. آموزگاري را آغاز کرد. وي، بنيان‌گذار کودکستان ناشنوايان در تبريز بود و اولين كسي است که در ايران، آموزش شنيداري و ديداري را به نهاد آموزش کشور وارد کرد و براي نخستين‌ بار به فکر آموزش و تربيت کودکان ناشنوا افتاد. كوشش‌هاي او با مخالفت‏ شديد وزارت فرهنگ وقت روبه‏رو شد، ولي با تلاش و پشتکار فراوان، در مدت يک سال موفق شد به سه کودک ناشنوا، خواندن و نوشتن بياموزد.
استاد باغچه ‏بان، در سال 1311ش. نخستين دبستان ناشنوايان را در تهران، تأسيس، و تا ده سال به عنوان مدير، معلم و فراش دبستان با 30 نفر دانش‌آموز، آن را اداره كرد. وي، در اواخر نخستين سال تأسيس دبستان، وسيله‌اي به عنوان« تلفن گنگ»، اختراع كرد كه كر و لال‌ها با گرفتن ميلة آن به دندان مي‌توانستند از طريق استخوان فك، ارتعاشات صوتي را دريابند. در سال 1328ش. اساسنامة آموزشگاه كر و لال‌هاي باغچه‌بان به تصويب شوراي عالي فرهنگ رسيد. در سال 1324ش.، كلنگ نخستين ساختمان ويژة ناشنوايان در يوسف‌آباد زده شد و سال 1326ش.، اين مدرسه با ظرفيت 120 دانش‌آموز افتتاح و بهره‌برداري شد. در سال 1341ش.، ساختمان ديگري در ضلع جنوبي آموزشگاه در چهار طبقه با بيست كلاس ضد صوت، كلينيك سنجش شنوايي، سالن اجتماعات، ناهارخوري و كتابخانه آمادة بهره‌برداري گرديد و شمار دانش‌آموزان به 220 نفر رسيد. متأسفانه، زندگي سراسر تلاش استاد باغچه‌بان در دوران فعاليت مجموعه آموزشي ناشنوايان باغچه‌بان، بيش از نه ماه به طول نينجاميد و در چهارم آذرماه 1345 در 80 سالگي، چشم از جهان فرو بست و مديريت مدارس را به فرزند تحصيلكرده و جوان خود سپرد.
گروه ارتباطات آرشيوي سازمان اسناد ملی ایران ضمن گراميداشت اين روز، اسنادي را در ارتباط با اين موضوع آماده نموده است كه به صورت مجازي در وبگاه سازمان تقديم علاقه‌مندان مي‌نمايد. در اين نمايشگاه، تعداد12 عنوان و 22 برگ سند معرفي مي‌گردد.


















دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.