برگزاری جلسه بررسی تعرفه خدمات شنوایی‌شناسی و سمعک در سازمان نظام پزشکی کشور حلقه مفقوه زنجیره تامین سمعک

جلسه هم اندیشی نمایندگان انجمن‌های علمی شنوایی شناسی، دبیرخانه شورای عالی بیمه و کارشناسان سازمان‌های بیمه‌گر با حضور مدیر کل برنامه ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی با محوریت بررسی تعرفه خدمات شنوایی شناسی و زنجیره تامین سمعک روز نهم خردادماه در محل سازمان برگزار شد.

دکتر خسرو گورابی عضو هیات مدیره انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران نیز با بیان اینکه ۸۰ درصد بیماران دارای مشکلات گوش هیچ راه حلی جز استفاده از سمعک توانبخشی ندارند، گفت: انتخاب، قالب گیری و تنظیم و آموزش استفاده از سمعک بر عهده ما است با این حال پیچیدگی گوش و اطلاعات بیمار از شنوایی باعث شده همه اطلاعات و نیازمندی‌های بیمار را نتوانیم در جلسه اول ارائه دهیم بنابراین تواتر خدمت ۱۰ جلسه‌ای برای این است تا فرد بتواند استفاده مفیدی از سمعک داشته باشد این در حالی است که در کتاب ارزشگذاری نسبی دو کد تعرفه‌ای داریم که حداکثر جمع آن ۴۰۰ هزار تومان میشود.

وی در ادامه افزود: ۱۵ برند تولید سمعک وجود دارد که حداقل ۱۰۰ مدل سمعک تولید کرده‌اند بنابراین شنوایی‌شناس از بین این برندهای مختلف بسته به شرایط فرد مناسب‌ترین مدل را باید انتخاب و قالب گیری کند از طرفی چون شرکت‌های وارد کننده سمعک مشخص نیست با چه ارزی سمعک را وارد کرده‌اند و قیمت سمعک را شرکت تعیین می‌کند برای همین این شرکت‌ها گاهی ۸۵۰ هزار تومان هزینه بابت جعبه سمعک دریافت می‌کنند در حالیکه بیمه فقط مبلغ سمعک را محاسبه می‌کند گره کار اینجاست که شنوایی‌سنج چقدر باید بابت زنجیره تامین، قالب گیری و تنظیم سمعک از بیمار دریافت کنند تا بتوانند دو سال به بیمار خدمت ارائه کند؟ .

دکتر گورابی با بیان اینکه تعداد سمعک مورد نیاز بیش از ۵۰۰ هزار در یک سال است، عنوان کرد: گفته میشود ۱۲۰ هزار سمعک وارد کرده‌اند اما ما مستنداتی داریم که نشان می‌دهد از ۱۵ بهمن سال گذشته تاکنون ۱۵ شرکت واردکننده حتی یک سمعک در اختیار ما قرار نداده است این شرکت‌ها هر روز یک مشکل دارند از جمله اینکه یک روز سامانه مالیاتی و روز بعد سامانه تی تک مشکل پیدا می‌کند. در همین حال صف متقاضیان سمعک در جمعیت نوزادان و سالمندان هم زیاد شده است.

وی در ادامه از نیاز ۳۰ درصدی به سمعک در جمعیت ۸ میلیون نفری سالمندان در کشور و کمبود سمعک در بازار خبر داد و با طرح این پرسش که اگر ما از سیستم قاچاق سمعک تهیه نکنیم از کجا باید سمعک بگیریم؟ اظهار داشت: سمعک‌های قاچاق فاکتور و گارنتی ندارند که بتوانیم فاکتورآن را ضمیمه مدارک بیمه‌ای کنیم. از سوی دیگر به دلیل کدهای ارزش نسبی که برای خدمات سمعک تعریف شده است شنوایی‌شناس‌ها برای تجویز و قالب گیری و تنظیم سمعک و سایر خدمات که به ۱۰ جلسه می‌انجامد حدود ۲ میلیون تومان هزینه دریافت می‌کنند.
تصمیمات جلسه:

1. پیشنهاد شد فرایند زنجیره تامین سمعک به شرخ ذیل باشد:

سمعک توسط شرکت وارد کننده / تامین کننده در اختیار دفاترکار شنوایی‌شناسی و مراکز درمانی مجاز دارای خدمات شنوایی‌شناسی قرار گرفته و از طریق شنوایی‌شناس برای بیمار تنظیم و عرضه گردد.

2. به منظور اجرایی شدن بند ۱ مقرر گردید: معاونت درمان وزارت بهداشت باهمکاری اداره کل تجهیزات پزشکی در خصوص تدوین نحوه ارائه وعرضه سمعک در مراکز درمانی و دفاتر کار شنوایی‌شناسی مجاز بر اساس توزیع ابلاغیه اداره کل تجهیزات پزشکی حداکثر تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ اقدام نمایند.

۳. در خصوص بازنگری تعرفه ارائه خدمات سمعک مطابق با شناسنامه خدمت مذکورٰ جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان سازمان نظام پزشکی، معاونت درمان و سایر ذی نقشان تشکیل گردد.
برای دریافت متن کامل روی لینک ذیل کلیک کنید
https://irimc.org/news/id/51113/%D8%AD%D9%84%D9%82%D9%87-%D9%85%D9%81%D9%82%D9%88%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D9%85%D8%B9%DA%A9

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.