کم شنوایی حسی عصبی

 

 علائم كم شنوايي حسي – عصبي چيست؟
كاهش حساسيت شنوايي ناشي از ناهنجاري هاي گوش داخلي و يا راه هاي عصبي شنوايي كاهش شنوايي حسي – عصبي (SNHL) ناميده مي شود.
در روي راديوگرام هم منحني نتايج BC,AC بدين صورت است كه : هر دو منحني در خارج از محدوده طبيعي قرار گرفته و هيچ گونه فاصله ايي بين اين دو منحني وجود ندارد.
برخي از علائم كم شنوايي حسي – عصبي بدين شرح است:
1- اشخاص مبتلا به كم شنوايي حسي – عصبي غالباً بلندتر از حد معمول صحبت مي كنند زيرا به علت در گيري گوش داخلي نمي توانند صداي خود و نيز اطرافيان را به طور طبيعي بشنوند براي جبران اين مسئله صحبت كردن فرد به طور غير عادي بلندتر از حد معمول است.
2- فرد مبتلا به كم شنوايي حسي – عصبي متناسب با ميزان افت در تمايز گفتار دچار مشكل مي شوند كه البته بسته به علت اين كم شنوايي مي تواند تمايز گفتار بسيار بدتر از آستانه هاي شنوايي باشد.
3- الگوي كم شنوايي مي تواند به هر شكلي ديده شود اما عمدتاً كم شنوايي در فركانس هاي بالا ديده مي شود.
4- افراد مبتلا به كم شنوايي حسي – عصبي با پديده ايي به نام ركروتمان مواجه هستند . بدين معنا كه در اين افراد افزايش فيزيكي شدت صدا با افزايش سريع احساس بلندي به صورت ناهنجار همراه است يعني يك صدا با شدت متوسط براي فرد مبتلا به كم شنوايي حسي – عصبي با بلندي شديدي در ك مي شود.
5- اين گروه از بيماران از وزوز گوش معمولا با صدايي شبيه زنگ ، صوت، صدايي وزوز زنبور و… شكايت دارند. اكثراً وزوز در فركانس هايي رخ مي دهد كه آستانه هاي شنوايي در آن فركانس ها افت پيدا كرده اند.
كلمات كليدي: كم شنوايي حسي – عصبي- علائم كم شنوايي حسي – عصبي- وزوز- ركروتمان- بلندي صدا.

اديو لوژيست كيست ؟
شنوايي شناسي (اديولوژي) شناخت راه هاي شنوايي و تعادل و ضايعات مربوطه اتلاف مي گردد و فردي كه امور فوق را انجام مي دهد شنوايي شناس مي باشد.
وظايف اديولوژيست:
تشخيص ضايعات شنوايي ، توانبخشي و پيشگيري از به وجود آمدن اختلالات، حفاظت شنوايي و آموزش از وظايف اصلي و عمده شنوايي شناس است.
حيطه هاي كار اديولوژي
1- پيشگيري
پيشگيري و حفاظت شنوايي در جمعيت هاي مختلف ( نوزادان – كودكان – دانش آموزان مدارس- كارگران در محيط هاي صنعتي و سربازان در محيط هاي نظامي و انتظامي )
2- تشخيص
تشخيص مشكلات شنوايي و تعادل بوسيله آزمايشات مختلف شنوايي از طريق استفاده از تجهيزات گوناگون
3- توانبخشي
از طريق ارزيابي ، تجويز و تنظيم سمعك مناسب و راهنمايي و مشاوره در نحوه ي استفاده از آنها و تربيت شنوايي و استفاده از روش هاي مختلف توانبخشي
كلمات كليدي: اديولوژي- شنوايي شناسي- اديولوژيست- شنوايي شناسي- وظايف – حيطه كار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.