آنچه والدین و مربیان نوزادان و کودکان کم شنوا باید بدانند28
* این را بدان که:
من بهتدریج یاد میگیرم که از خود صدا درآورم و با خود صحبت کنم. اگر دقت کرده باشی، وقتی سمعکم را روی گوشم میگذاری، ابتدا صدایی از خودم بیرون میآورم. شاید تعجب کنی؛ ولی واقعیت دارد. من میخواهم سمعکم را امتحان کنم و از روشنبودن آن مطمئن شوم.
حتماً میدانی که چقدر از شنیدن صدای خودم لذت میبرم.
* این را بدان که:
بهترین راه برای آموزشهای من بازی است. از بازیهای هدفدار و تعریفشده استفاده کن و حضور در جلسات تربیت شنوایی زبانآموزی و اصلاح تلفظ و الگوگیری از مربیان را فراموش نکن.
* این را بدان که:
زبان وسیلهای برای ارتباط محسوب میشود و برای من، کلمات مانند گِل است برای مجسمهساز. همچنین اگر مجسمهساز مدل نداشته باشد، نمیتواند مجسمه بسازد.
من نیز به الگوی زبانی تو نیاز دارم و باید کمکم کنی تا آن را فرا بگیرم.
* این را بدان که:
زبان دو جنبه دارد: زبان دریافتی و زبان بیانی. من زمانی میتوانم زبان بیانی داشته باشم (یعنی حرف بزنم) که چیزی را بهعنوان مفهوم لغات دریافت کرده باشم. پس در آموزش مفاهیم تلاش کن، نه در اصلاح بیان من. چون گفتار من بعداً اصلاح خواهد شد.
* این را بدان که:
من در ذهن کودکانهام مفاهیم کلماتی مانند نمک، بابا، کلاه، نان، شب، دوستی و نفرت را میدانم. اما لغتی در مقابل آنها نمیشناسم. به من کمک کن تا لغات را با مفاهیم تطبیق بدهم و بیاموزم.
دیدگاهها