متخصصین امور آموزشی کودکان کم شنوا

متخصصین امور آموزشی کودکان کم شنوا
سلسله مباحثی پیرامون شنوای و شنوایی شناسی (42)
متخصصین امور آموزشی که در تعیین نقاط قوت و ضعف و طراحی برنامه آموزشی مناسب کودکتان نقش دارند، شامل موارد زیر است:
• معلم ناشنوایان:در زمینه شیوه های آموزش کودکان کم شنوا و سخت شنوا، زبان اشاره و سایر روش های ارتباطی مناسب این افراد مهارت دارد.
• برنامه ریز آموزشی: بر نیازها و برنامه های آموزشی دانش آموزان و فعالیت معلمان نظارت دارد با این حال ممکن است اطلاعات لازم درباره کم شنوایی نداشته باشد.
• گفتاردرمانگر: در زمینه روش های تکامل گفتار و مهارت های زبانی مهارت دارد. ممکن است در زمینه کودکان کم شنوا نیز تجربه داشته باشد.
• معلم یار: این افراد مدرک خاصی ندارند ولی به معلم کمک می کنند و بیشترین آموزش آنها در رابطه با شغل است.
• مترجم زبان اشاره رابط ناشنوایان: در زمینه روش اشاره بسیار ماهر است. برخی دارای مدرک رسمی در این زمینه هستند.
• روانشناس مدرسه:در رابطه با ارزیابی رفتار مهارت دارد و به معلمین در طراحی روش های آموزشی مناسب، مدیریت مشکلات رفتاری و طراحی برنامه های رفتاری کمک می کند.
• شنوایی شناس آموزشی: وظیفه او کنترل سمعک و تجهیزات آموزش شنوایی کودکان، مشاوره به معلمین درباره محیط شنیداری کلاس و تربیت شنوایی است.
• فیزیوتراپیست/کاردرمانگر: در ارزیابی و درمان مهارت های حرکتی و مهارت های زندگی تخصص دارد. برخی کودکان کم شنوا درارای تاخیر رشدی کاندید دریافت این خدمات هستند.
• مربی جسمی-حرکتی: در زمینه بهبود تاخیرهای حرکتی مهارت دارد. برای مثال می تواند در بهبود تعادل در برخی کودکان کم شنوا و یا سخت شنوا نقش داشته باشد.
• معلم عادی:این فرد در رابطه با کم شنوایی آموزش ندیده است پس به کمک یک معلم آموزش خاص نیاز دارد. همچنین در برنامه های آموزشی که از اشاره استفاده می شود، مترجم زبان اشاره هم حضور دارد.

منبع: راهکارهای آموزشی و توانبخشی کودکان کم شنوا
نویسندگان: خسرو گورابی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر یونس لطفی، رضا حسین آبادی و نفیسه شمیم
به همت ادیولوژیست نورین تقی پور

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.