ویزگی های کلاس های آموزشی کم شنوایان :
سلسله مباحثی پیرامون شنوایی و شنوایی شناسی (48)
معلمین در رابطه با استراتژی های ارتباطی با دانش آموزان کم شنوا جهت یادگیری زبان آموزش دیده اند.
مدیر مدرسه کم شنوایان باید دارای مدرک آموزشی دانش آموزان کم شنوا باشد.
دانش آموز کم شنوا باید احساس خوبی از ارتباط با معلم خود داشته باشد و بتواند سوالات و احساسات خود را با او در میان بگذارد.
معمولا ناظرین توانایی هستند که بر برنامه آموزشی و عملکرد معلمین نظارت کرده و به والدین آموزش های لازم را می دهند.
کلاس های درس عادی که در آن کم شنوایان حضور دارند، چه ویژگی هایی دارد؟
از آنجایی که نگرانی اصلی این دانش آموزان سازگاری با سایرین است، راهنمایی های معلم عادی و کنترل دانش آموزان کم شنوا توسط معلم کم شنوایان کمک زیادی می کند.
در این کلاس ها که از زبان اشاره استفاده نمی شود، رابط کم شنوایان به دانش آموزان کم شنوا کمک فراوانی می کند.
با بزرگتر شدن کودک تمایل به کمک گرفتن از رابط کم شنوایان کمتر می شود.
رابط کم شنوا برای این دانش آموزان یادگیری مفاهیم زبان را آسانتر می کند.
کودک کم شنوا نباید به حضور رابط کم شنوایان وابسته شود و سایر دانش آموزان شنوا نیز نباید به رابط کم شنوایان به جای معلم توجه کنند.
بطور کلی در کلاس هایی که دانش آموزان کم شنوا حضور دارند، الزامی است:
تجهیزات آموزشی مورد استفاده باید به گونه ای باشد که تمام حواس کودکان را درگیر کند مانند استفاده از پروژکتورهاف ابزارهای بصری مثل جارت و لیست لغات برای تسهیل نوشتن و …
استفاده از فیلم ها و تصاویر ویدیویی در کلاس درس، بهره مندی از وسایل تقویت و کمک شنوایی مثل FM و LOOP لازم است.
زنگ های هشدار نباید فقط از طریق بلندگو اعلام شود بلکه باید از طریق بصری برای آن ها ترجمه شود مثلا چراغ داشته باشد.
کودکان کم شنوا نیز باید همانند سایرین در دوره های آموزشی روش های مقابله با بلایای طبیعی و فرآیند و اهداف آتش نشانی شرکت کنند.
کودکان کم شنوا باید به قوانین مدرسه دسترسی داشته باشند و با آنها آشنا شوند.
نحوه نشستن دانش آموزان کم شنوا باید به گونه ای باشد که به راحتی معلم و رابط کم شنوایان را ببینند پس نشستن بصورت دایره یا نیم دایره مناسب تر است.
نور زیاد به علت سخت کردن لب خوانی دسترسی دانش آموزان کم شنوا را به معلم، رابط کم شنوایان و سایر دانش آموزان کم می کند.
نویز زیاد شرایط شنیداری دشواری را برای دانش آموان کم شنوا ایجاد می کند و باعث کاهش تمرکز آنها بر روی کلاس درس می شود.
باید به دانش آموزان کم شنوا قوانین راجب به اینکه چه زمانی می توانند وارد بحث شوند و یا اینکه سوال بپرسند، آموزش داده شود.
منبع: راهکارهای آموزش و توانبخشی کودکان کم شنوا
نویسندگان: خسرو گورابی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر یونس لطیفی، رضا حسین آبادی و نفیسه شمیم
به همت ادیولوژیست نورین تقی پور
دیدگاهها