آنچه والدین و مربیان نوزادان و کودکان کم شنوا باید بدانند32
* این را بدان که:
در گفتارت با افراد شنوا، گاهی یکی دو کلمه را جا میاندازی و بهجای آن از اشاره استفاده میکنی. اما برای من نمیتوانی این کار را انجام دهی؛ چون هرکدام از کلمات، برای من مانند کلید است و گمکردن کلید یعنی بازنشدن قفل ارتباط.
* این را بدان که:
وقتی به چیزی علاقه نشان میدهم، تا جایی که حوصلهام اجازه میدهد، درمورد آن صحبت کن. مثلاً اگر پروانهای را دیدم و بهدنبال آن دویدم، از فرصت استفاده کن و برایم دربارۀ پرواز، بال، رنگ، کرم ابریشم و… حرف بزن.
* این را بدان که:
حافظۀ شنوایی من به تقویت فراوان نیاز دارد.
پس: «تا میتوانی در یادآوری اسامی، اشیا، صداها، سرودها، دستورات، اَشکال، اعداد، حروف و… همت کن.»
* این را بدان که:
برای پیشرفت مهارتهای اجتماعی و برقراری ارتباط با اجتماع، لازم است به رادیو و تلویزیون و دریافت مفاهیم از آنها علاقهمند شوم. در این مورد، آموزش لغاتی مثل رادیو، گوینده، روشن، خاموش، باتری، صدای بلند، صدای آهسته، دقت، گوشدادن، آنتن، سیاه و سفید، رنگی، برفک، کانال و تصویر ضروری است.
تا حد ممکن سعی کن که مرا به دیدن برنامههای کودکان علاقهمند کنی و درمورد مفاهیمی که متوجه نمیشوم، با حوصله توضیح بدهی. برای افزایش قدرت لبخوانی من نیز تا حد ممکن تلاش کن تا بتوانم حداقل فیلمهای فارسی را بفهمم.
دیدگاهها