نقش والدین در تیم آموزشی کودکان کم شنوا
سلسله مباحثی پیرامون شنوای و شنوایی شناسی (43)
والدین به عنوان مهم ترین افراد در این تیم آموزشی جهت همکاری مثبت با سایر متخصصین باید اقدامات زیر را انجام دهند:
- لیستی از موضوعاتی را که می خواهید با متخصصین درباره آنها بحث کنید، تهیه کنید.
- برای اطمینان از اینکه متوجه تمامی مباحث شده اید هر مطلبی راکه متخصصین به شما می گویند، تکرار کنید
- هیچگاه از اشتباه کردن، سوال پرسیدن و درخواست از متخصصین برای بیان مجدد اطلاعات جدید نترسید.
- اطلاعات لازم درباره نحوه رفتار ، چگونگی برقراری ارتباط و پیشرفت رشدی کودک خود را به متخصصین بدهید.
- نکات مورد توجه درباره کودک را هنگام بازی های فردی و گروهی، اسباب بازی ها و بازی های مورد علاقه یادداشت کنید
- تلاش کودک برای برقراری ارتباط مانند زبان اشاره، تکان دادن سر و حرکات صورت را ثبت کنید.
- فعالیت هایی را که برای کودک چالش آفرین است را نیز یادداشت کنید.
- حمایت خود از کودک را از طریق حضور در جلسات اولیا و مربیان مشارکت در فعالیت های مدرسه و ارتباط با سایر والدین و پرسنل مدرسه نشان دهید.
- با اینکه توصیه های متناقض متخصصین مختلف ممکن است موجب سردرگمی شما شود، به عنوان رهبر این گروه باید با اعتماد به نفس تصمیمات لازم را بگیرید.
منبع: راهکارهای آموزشی و توانبخشی کودکان کم شنوا
نویسندگان: خسرو گورابی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر یونس لطفی، رضا حسین آبادی و نفیسه شمیم
به همت ادیولوژیست نورین تقی پور
دیدگاهها